¡Hola! vanuit Santiago de Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nick en Marion Zuid-Amerika - WaarBenJij.nu ¡Hola! vanuit Santiago de Chile - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nick en Marion Zuid-Amerika - WaarBenJij.nu

¡Hola! vanuit Santiago de Chile

Blijf op de hoogte en volg Nick en Marion

08 Februari 2014 | Chili, Santiago de Chile

Hallo allemaal!

Allereerst een mededeling voor alle mensen die graag willen reageren op onze blog, er bleek een technisch probleem te zijn, maar als het goed is, kunnen er vanaf nu weer reacties geplaatst worden met dank aan de Waarbenjij.nu Helpdesk!

We zijn inmiddels aangekomen in Santiago, het beginpunt van onze reis door Zuid-Amerika. Met twee vluchten zijn we van Miami, via Bogota (Colombia), naar Santiago gevlogen. Omdat we van vliegtuig moesten wisselen, was het nog even spannend of onze bagage ook naar het goede vliegtuig werd overgebracht, maar bij aankomst in Santiago kwamen onze backpacks al snel de band op gerold gelukkig. We hadden een routebeschrijving naar ons hostel, Landay Hostel, via de website gevonden, maar helaas stond er niet welke bushalte we moesten uitstappen. Toch in gebrekkig Spaans aan mensen naast ons in de bus gevraagd of zij wisten welke halte dat was, en wat bleek? Zij moesten er bij dezelfde halte uit! Dit bewijst maar weer dat vragende mensen geholpen kunnen worden!
We kwamen voor 8 uur 's ochtends al aan bij ons hostel en konden gelukkig onze tassen daar droppen. Inchecken ging helaas nog niet, dus we moesten ons nog even zien te vermaken voor een paar uur. Op zoek naar een ontbijtje dus! Op een nabij gelegen plein, Plaza Brasil, vonden we een lokale supermarkt waar we blijkbaar eerst achterin de winkel brood moesten wegen, en daarna voor in de winkel moesten afrekenen (wie bedenkt het?).. In het parkje van het plein hebben we in de zon ontbeten en begon het al gauw te warm te worden eigenlijk (onze verbrandde huidjes uit Miami hadden nog niet genoeg rust gehad). Op een flyer die we in het hostel hadden meegekregen lazen we dat er een aantal gratis tours door Santiago worden gegeven. Die dag zou er om 11uur een tour gegeven worden langs de verschillende markten in Santiago Centro. Aangezien we toch moesten wachten, besloten we de stad te gaan verkennen en aan te sluiten bij de tour. De tour was erg gezellig, Fransen, Mexicanen, Slovenen, het was een gezellige boel. Met z'n allen hebben we een typisch Chileens drankje besteld wat bestaat uit gedroogde perziken die opnieuw gewaterd zijn, met een graansoort en siroop in ijswater (mote con huesillos). Een vreemde maar lekkere combinatie! Daarnaast ook een empanada gegeten, een typisch gevuld broodje (deze met garnalen en kaas). Na afloop was het tijd om onze kamer op te zoeken en even nog een dutje te doen. 's Avonds hebben we aan de Av. Brasil in een restaurantje gegeten. Toen we de menukaart kregen, stonden we allebei even met de bek vol tanden.. Ook het boekje "Learn Latin American Spanish Fast" bleek niet een uitgebreid woordenboek te hebben wat ons kon helpen. Met een beetje steenkolen-Spaans en een ober die uitlegde wat voor vlees het was ("Oink oink!") kregen we het dan toch voor elkaar om een maaltijd en dos cervezas te bestellen! Voldaan en verzadigd hebben we ons bedje snel opgezocht en hebben we prima geslapen.
Dag 2 in Santiago hebben we zelf eerst een verkenningstocht gedaan door het centrum. Opvallend zijn de kleine mensen waar we allebei over heenkijken, de schoenpoetsers op straat, de grote hoeveelheid straathonden en de variatie aan politiemensen die te paard/fiets/motor/auto/busje/bus en lopend voorbijkomen (waar is de segway?). 's Middags hadden we via ons busticket bij Bamba Experience geregeld dat we onze City Bike Tour konden doen. Van half 3 tot half 6 hebben we ons leven gewaagd door kriskras over straat te fietsen, stoep op stoep af en slingerend tussen de mensen een weg te banen achter onze gids aan. Op een felgroene fiets met fietshelm moet dit er komisch uit hebben gezien, maar het toppunt was toch een Brits oud stel wat op een tandem meefietste in onze groep en ook nog een lekke band kreeg halverwege. Dankzij onze gids (Martin) hebben we weer een nieuw deel van de stad gezien, met bijbehorende geschiedenis en uitleg.
's Avonds hebben we ons laten verassen door een specialiteit van de Chilenen, op aanraden van onze free-tour-gids, de Chorrillana. Een bord friet met daarop vlees en gebakken uitjes en daarbovenop gebakken ei. Zie het als een variant op de Kapsalon zoals wij die kennen in Nederland. Het wordt aangeraden maximaal twee keer per jaar zoiets te eten, en dat begrepen we wel. Hoewel het lekker was, vulde het goed!
Vandaag hebben we erg rustig aan gedaan, we hebben gerelaxed in de parken die in het centrum te vinden zijn. Daarnaast hebben we ook nog een museum bezocht, maar die was onder constructie dus viel een beetje tegen.

De plannen zijn nu als volgt: Morgen gaan we naar Valparaiso, een kustplaats 2 uur met de bus hiervandaan. Hier gaan we op zoek naar een hostel en zullen we 1/2 dagen verblijven. Het blijkt een mooi pittoresk stadje te zijn, waar we wel goed op je spullen moet letten. Tot nu toe hebben we alles nog, dus laten we hopen dat het dit keer ook goed gaat!

Jullie zullen binnenkort weer van ons horen en laat gerust reacties achter als je wilt!

Groetjes,
Nick en Marion

• 08 Februari 2014 - 03:30

Nick En Marion Naar Zuid-Amerika:

Foto's volgen zsm, maar het internet is hier te traag om ze te kunnen uploaden.

• 08 Februari 2014 - 08:50

Therese En Pieter:

Hey allebei!
    Wat een mooi verslag weer, en wat fijn dat we nu kunnen reageren. Klinkt allemaal helemaal leuk en lekker! Nou ja, die kapsalon niet, maar als plaatselijke specialiteit lijkt het wel weer bijzonder :)
    Veel plezier in de bus vandaag, en morgen aan het strand....hier in Frankrijk sneeuwt het......
    xxxxx

• 08 Februari 2014 - 09:26

Frank Huisman:

Ha die Nick en Marion,

Ik ben jaloers als ik al die reisverslagen lees, in Nederland moet hard gewerkt worden om de crisis het hoofd te bieden. Ik zou zeggen geniet er maar van nu het nog kan! Jullie tijd komt nog wel om voor ons en de pensioenpremies en zorg op te brengen.

Kijk ik ben op zatermorgen aan het werk om de kost voor de meiden te verdienen. Als jullie terug zijn dan zijn jullie door je peettante uitgenodigd om een hapje te gaan eten zoals beloofd.

Groeten en ik blijf jullie volgen.

Oom Frank, Hetty en de meiden

• 08 Februari 2014 - 10:51

Freek IJdema:

Oink oink snap ik nog, maar ik wil die ober wel eens een broodje garnaal met kaas zien uitbeelden. Klinkt goed jongens! Gr freek

• 08 Februari 2014 - 11:29

Marcel Grote Punt:

Mooi verhaal, ik zie het echt voor me. Ga jullie verslagen met plezier lezen.

• 08 Februari 2014 - 11:33

"Ome" Oscar:

Hoi Nick en Marion,

Leuk om jullie kleine tripje op deze manier te volgen.

Hier beginnen we al een beetje in Olympische Sotsji-stemming te komen. Vanavond gaat Sven Kramer effe wat goud oprapen, denk ik. Misschien wel Nederlands podium..
    Maar sneeuw en ijs is nou niet bepaald waar jullie mee bezig zijn, lijkt me.

Jorrit heeft op dit moment zijn Colombiaanse vriendje Carlos op bezoek en vertelde net vol trots dat jullie in Bogota geweest zijn. En je Spaanse "oink oink"-bestelling doet het ook goed bij die mannen. Haha!

We wensen jullie veel plezier en volgen de avonturen.
    Pas goed op jezelf en elkaar en jullie spullen.

Gr, "ome" Oscar, "tante" Ellen, Anouk en Jorrit

• 08 Februari 2014 - 15:29

Steve Huisman:

¡Hola! huasos,
    de eerste pisco sours en empanadas achter de kiezen! Uitdrogen of verhongeren zullen jullie dus niet ;) Hoewel het geluid van een broodje garnaal lijkt mij ook een uitdaging.

Santiago niet interessant genoeg? Nu al op weg naar Valparaiso? Ik vermoed dat dat een paar dagen bodysurfen wordt? Kijk maar uit met die witte velletjes van jullie.
    Benieuwd of jullie een Chilean rodeo ergens kunnen meepikken.

Ik zal de komende weken wel Chileense wijnen drinken.

• 10 Februari 2014 - 16:15

Will:

Hi Nick en Marion,
    gelukkig kan ik nu inderdaad wel ff een reactie achterlaten! Wel heel leuk om jullie verslag te lezen. Dan is het net alsof ik zelf onderweg ben, haha. En zo te lezen hebben jullie daar wat andere weersomstandigheden dan hier. De regen van de afgelopen dagen heeft behoorlijk wat bospaden in modderpaden veranderd. Gisteren heb ik er eentje half body van dichtbij mogen voelen :-)
    Met oma ging het de laatste dagen wat minder, maar ze blijkt weer wat te zijn opgeknapt. Woensdag komt de troubadour van haar verjaardag bij haar in het revalidatiecentrum zingen!

Have fun, lekker genieten, lieve groetjes en een dikke knuffel vanuit Nijmegen

• 11 Februari 2014 - 14:48

Therese:

Hoi lieverds,

Leuke foto's van Santiago. Haha, naaisetje al gebruikt! En die varkenskoppen, brrrrr ... groetjes vanuit een dik pak sneeuw (en zon)

mama

• 14 Februari 2014 - 15:29

JJ:

Hey guys, super leuk om jullie te kunnen volgen! Binnenkort bol.com maar even vragen om de 24-delige winkler-prins Nederlands/Spaans te bezorgen? Voor 6 uur besteld..?
    Wel heel relaxed dat er gratis rondleidingen zijn. En wat grappig dat jullie allebei langer dan gemiddeld zijn, raken jullie elkaar ook niet zo snel kwijt!
    Veel plezier!

Tags: Santiago